sunnuntai 15. toukokuuta 2016

Berliinissä 15.5.

Moi!

Tänään oli ensimmäinen kokonainen päivä täällä Berliinissä. Aamulla heräsimme aamupalalle joka oli kahdeksan aikoihin ja tämän jälkeen suuntasimme kiertoajelulle Saksan kaupunkiin, joka kesti noin 3 tuntia. Oppaanamme oli Saksassa syntynyt Petra, joka on opiskellut suomea ja osasikin sitä todella hyvin. Kiertelimme kaupunkia meidän omalla bussillamme.

Alkuperäinen reittimme estyi juoksutapahtuman takia, joten ajelimme hieman eri reittejä. Ensin ajoimme Berliinin muurille, jossa hyppäsimme bussista pois ja kävimme tutkimassa muuria. Sitten jatkoimme matkaa ja näimme mm. Angela Merkelin toimistotalon, Voitontornin,  Brandenburgin portin, Valkoisen talon, Saksan Tv-tornin, Valtiopäivätalon sekä Raatihuoneen. Nähtävyydet olivat todella upeita.

Ennen kuin bussimme parkkeerasi lähelle Museosaarta, jäi osa porukasta kyydistä pois jo aiemmin ja he suuntasivat eläintarhaan. Siellä he kiertelivät ja saapuivat hotellille ennen yhteistä ruokailua. Muu porukka joka ei lähtenyt eläintarhaan, viettivät aikaa hostellissa ja kävivät syömässä lähimmässä pizzeriassa. Päivä oli melko rento (ainakin osalle), sillä jalkapallopeli jota olisimme saaneet mennä katsomaan, estyi.

Klo 18 meillä oli yhteinen ruokailu, jossa oli tarjolla kana-annos tai pihviannos. Ruoka oli erittäin hyvää ja maha kyllä täyttyi. Tämän jälkeen lahnasimme hostellilla pari tuntia, jonka jälkeen lähdimme porukalla tutkimaan Berliiniä tarkemmin.

Tähän asti matka on ollut oikein avartava ja mukava. Ehkä hieman rupeaa matkustelu uuvuttamaan, mutta pianhan sitä ollaan jo kotimatkalla. Sami ja Sara